maandag 6 september 2010

Out of Africa; Body treats

Photobucket
100% natuurlijk en zo ontzettend goed voor je huid; Afrikaanse body treats!
Inmiddels kennen jullie ze vast alwel; African Black Soap en Shea Butter. Ik leerde de ABS kennen via de webshop van The Secret Garden (die al een poosje een error weergeeft op de site, in elk geval bij mij?) en ik was razend benieuwd naar de werking.
Hetzelfde gold voor de Shea Butter. Deze was alleen out-of-stock maar Serena (eigenaresse TSG) stuurde me wel een sample.
En wat was ik verbaasd! Het was precies hetzelfde goedje wat ik op mijn negende, toen ik voor het eerst naar Gambia (West Afrika) vloog met paps, mams en zus, op mijn zonverbrande wangen smeerde als tip van de lokale bevolking.
En zo snel als mijn huidje mooi genas...! Wonderbaarlijk. In Gambia noemen ze Shea Butter trouwens anders. Het wordt er 'Bamboo cream' genoemd. Vandaar dat ik de link ook niet snel zag tussen de naam en het daadwerkelijke spulletje. Tot ik het rook; er kon geen twijfel meer over bestaan! Haha.

Toen ik afgelopen maart in Gambia was, besloot ik op zoek te gaan naar de ABS en de Shea. En; wie zoekt, die vindt! Samen met mijn schoonzus over de markt in Serrekunda en jawel; in een klein winkeltje vond ik een oooovervloed aan ABS en shea butter! Me happy!
Omdat het stukje van TSG nu op is heb ik gisteren net mijn grote homp ABS aangesneden. Love it! Het is zowaar nog schuimiger en grondiger!
African Black wattes? Shea Bu...? Oké, oké, my bad! Hieronder lees je meer informatie over beide producten en kun je meer foto's kijken!

AFRICAN BLACK SOAP
Photobucket

Waarom ze de zeep geen 'African Brown Soap' hebben genoemd is mij ook een raadsel, maar dit is hem dan! Is het geen beauty? Haha. Een schoonheidsprijs verdient deze wonderzeep niet, maar een titel als 'meest-geweldige-zeep-ooit' zou niet misstaan!
Ik heb een beste homp zeep meegenomen. In elk geval zit ik heeel lang niet verlegen om dit wonder goedje. Omdat het niet kapot kan gaan, kun je het heel lang bewaren.
In ABS zitten veel verschillende (natuurlijke) ingredienten: shea butter (daar is hij weer!), cacao schillen, palmkern olie, bananenbladeren, as van plantainschillen (een banaan-achtige) en bast van de Agow boom.
Door al deze ingredienten zit de zeep vol kleine harde 'stukjes'.

De ABS wordt geroemd om zijn geweldige eigenschappen. Zo werkt de zeep o.a. tegen eczeem, psoriasis, rimpels, uitslag, onzuiverheden en last but not least; acné!
De zeep kun je voor je hele lijf gebruiken, zelfs om je haren mee te wassen!

Photobucket
Close-up; Is het geen plaatje? ;-)

De zeep is erg kneedbaar en ontzettend zuinig in gebruik. Als je het wilt gebruiken breek je een stukje zeep af (of ik mijn geval; ik sneed een stukje af) en dit gebruik je vervolgens om je huid mee te reinigen.
Ik zou het niet aanraden om met de zeep direct op je tere velletje te schrobben, maar gelukkig schuimt de zeep makkelijk en wanneer je je handen nat maakt, de zeep erin wrijft en het schuim op je (natte) gezicht verdeeld ben je binnen no time squeeky clean! De zeep is goed afwasbaar en je huid voelt gronding schoon aan! Wel is een goede dag-/nachtcreme na afloop een must. De zeep kán je huid een tikkeltje trekkerig aan laten voelen.
De zeep is in principe gezicht voor elk huidtype. Je moet zelf even uittesten of je huid het fijn vindt of niet en hoe vaak je het kunt gebruiken zonder dat je huid zich onprettig gaat voelen.

ABS wordt in West Afrika door vrouwen gemaakt. Er wordt wel gezegd en geschreven dat de zeep alleen in Ghana gemaakt wordt. Niets is minder waar! Mijn exemplaar komt uit Mali en elke ABS is weer anders door de verschillende recepten die door de vrouwen gebruikt worden. De kleur, geur en textuur verschilt hierdoor ook per stuk zeep.

De geur van ABS is soapy op een natuurlijke manier. Ik vind het zelf erg lekker en schoon ruiken, maar hierover zijn de menigen verdeeld.

Photobucket

Zo'n stukje is meer dan voldoende voor heel veel 'gezicht-schoonmaak-beurten'. De bubbeltjes van het schuim zitten er nog op!
Ik gebruik de ABS nu bijna 3 weken lang 2x per dag (nadat ik een tijdje af en toe ABS gebruikte) en kan volmondig zeggen dat ABS wonderen verricht voor mijn niet altijd even egale huidje.
Zeker het proberen waard als je last hebt van onzuiverheden!


100% Pure Shea Butter
Photobucket
Shea butter ofwel, Shea boter zit in zoveel huidverzorgingsproducten en lipbalsems dat het niet meer weg te denken is. Hierboven een foto van de 100% pure Shea boter die ik meebracht uit Gambia.
Zo mooi verpakt als bij TSG zijn de producten niet; plastic will do the trick there! ;-)
Shea boter is dan ook helemaal niks bijzonders in Afrika. Het wordt door praktisch íedereen gebruikt voor veel verschillende doeleinden.
Deze shea boter komt ook niet uit Ghana. Dit botertje is gewoon in Gambia gemaakt en kun je op elke straathoek kopen!
Het wordt gemaakt van de noten en/of vruchten van de Karité boom (alias Mangifolia) die een paar uur gekookt worden en vervolgens te drogen worden gelegd in de zon. Na een poosje worden de pitten verwijderd uit de vruchten om vervolgens te roosteren. Daarna worden ze opengemaakt en wordt het hele goedje weer gekookt. Als dat klaar is wordt het spul gefilterd (harde stukjes eruit!) en is de boter praktisch klaar!
De geur is absoluut wennen; You'll love it or you'll hate it! Er wordt wel beweerd dat de geur snel wegtrekt, maar dat vind ik niet. Hij is erg aanwezig. De geur wordt vooral veroorzaakt door het roosteren van de pitten.

Shea boter staat erom bekend enorm vochtinbrengend te zijn (daarom zit het ook in zoveel beauty producten) en voed hierdoor de huid grondig.
Je huid blijft een poosje wat vettig aanvoelen, maar opzich vind ik dat geen probleem. Je hebt dan ook maar een héél klein beetje shea nodig om je gezicht (of lijf!) in te smeren.
Het werkt ook tegen uitslag, kan helpen tegen striae (moet je wel veel en vaak smeren), pigmentvlekken kunnen minder worden, littekens kunnen verminderen en wondjes helen sneller.
Baby's in Gambia zijn standaard ingesmeerd met een beste dot shea ter bescherming van hun tere velletje.
Shea butter blijft, net als de African Black Soap, oneindig lang goed wanneer het afgesloten op een droge, koele plek bewaard wordt.

Tip van mijn vriend: Is je Shea butter gesmolten? Leg je shea in een afgesloten (boterhamzakje) in een bakje met koud water. De shea stolt op deze manier weer!
Ik heb het getest toen ik in Gambia was (voor ik het het vliegtuig mee in nam, had ik het al twee dagen in huis) en inderdaad! Het werkte!


Photobucket

Lees vooral onderstaande even aandachtig door:

Verder wil ik nog even kwijt dat er voor ontzettende woekerprijzen ABS en shea boter wordt verkocht op het internet. Ik denk er daarom sindskort overna om een webwinkeltje te beginnen met meerdere West-Afrikaanse, fijn producten voor een redelijke prijs, waaronder de ABS en de shea boter.
Ik snap dat aanbieders het kopen van deze producten niet zelf doen in Afrika en het zelf meenemen en dat er nogal wat transportkosten aan verbonden zijn. Dan nog ziijn de prijzen eigenlijk ronduit belachelijk. Kijk maar mee:

Wat heb ik betaald?
Voor 700 gram ABS (de andere helft van de homp heb ik aan mijn schoonzus gegeven) €4,86!!!!
Voor 80 gram 100% pure shea butter betaalde ik €0,13!!!!
Schokkend dus om te lezen dat 400 gram ABS soms wordt aangeboden voor €13,00, 100 gram ABS kost bijna €7,00 en voor 100 gram shea boter kun je ook bijna €7,00 neerleggen.

Vandaar mijn plan een webshopje op te gaan zetten met authentieke West Afrikaanse (verzorgings-)producten.
No offence tegenover de aanbieders, ik begrijp dat jullie het van leveranciers e.d. moeten hebben zoals ik het al eerder omschreef.
Ik wil echter wel 100% eerlijk zijn tegenover jullie, mijn lezeressen, over mijn eigen bevindingen op dit gebied.

Heb jij al eens ABS of Shea Butter gebruikt? Wat vind je ervan?

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Nog nooit van gehoord. Hihi, wat grappig. Liefs, xxx

xibalba zei

Wat leuk dat je dit ook wil gaan aanbieden. Ik ben zeker wel geïnteresseerd.
Leuke post ook :)

Jorna zei

Hardstikke goed!
Ik ga het nog eens even goed uitpluizen en goed researchen naar andere leuke beautyproducten van daar. :)

Anoniem zei

Ik heb het beide bij Serena gekocht en ik was er in het begin best over te spreken.
ABS droogde mijn huid best uit en ik wou graag een dagelijkse cleanser. Dus daarom heb ik even het product laten liggen en ben ik na een paar maanden over gegaan op honing, dode zee zout en appel cider azijn.

Shea boter vond ik wat te vettig, het bleef zo lang op mijn huid liggen! het smeerde ook voor geen kanten uit... Ik weet niet of het de batch was of de sheaboter..

Je zult me niet meer zo gauw aan deze producten gaan denk ik =) Een webwinkeltje lijkt me wel leuk! Geen idee of je me zo weer aan de shea kunt krijgen ^^

Jorna zei

Zo is shea boter over het algemeen wel, in elk geval; mijn ervaring met shea boter is dat hij niet 100% intrekt.
Jouw mengseltje klinkt ook erg interessant! Dat Appel Cider Azijn moet ik nog eens proberen, maar ben zo bang dat dat mn huid uitdroogt!

Hande zei

Ik had zelf ooit shea butter gebruikt van TSG, maar het was zooo vet! Ik ben blij dat die op is, een laaange tijd geleden... Het was wel suupervrzorgend! :)

Jorna zei

Het is inderdaad goed vettig. Je hebt maar een piepklein beetje per keer nodig. Het voedt wel lekker!

Unknown zei

Heerlijk die Shea butter vooral om te zonnen!