dinsdag 4 januari 2011

DIY; Z-Palette

Photobucket

Misschien heb je er al over gelezen, de Z-Palletes die inmiddels een grote hype zijn. Een doosje die compleet magnetisch is en daardoor makkelijk al je losse oogschaduw mono's kan opbergen.
Een goedkoper alternatief las ik op de blog van Suzanne, en daarna op de blog van Marjolein. Je maakt dus als het ware je eigenen Z-Palette! Het is misschien iets meer knutselen, want je moet je panns magnetisch maken, maar verder moet je er praktisch net zoveel handigheid voor hebben als wanneer je een Z-Palette wilt vullen.

Net als de bovenstaande ladies, gebruik ik mijn mono-oogschaduws veel te weinig. Ze zitten in mij Ikea-kast, in een bakje. Lekker allemaal door elkaar, en daardoor kun je al snel die ene kleur of die ene ideale highlighter vergeten of niet weer terug vinden.
Ik besloot een begin te maken met mijn eigen Z-Palette! Maar hoe doe je dat nou? Keep on reading!


Photobucket

Wat heb je nodig:
- Leeg potloden-blik (Ik kocht bovenstaande van de Hema, incl. potloden natuurlijk (hehe!), voor €3,95)
- Magneet-tape (€2,95 bij de Hema)
- Etiketjes
- Stukje bakpapier
- Stijltang
- Nagelschaartje met een gebogen puntje (wel één die verbogen mag worden!)
- Losse oogschaduws die je wilt depotten, natuurlijk!

Laat het prutsen beginnen!

Het is dus de bedoeling dat je het metalen pannetje waar de poeder in zit, los maakt van de (vaak plastic) verpakking. Je kunt dit doen door het schaartje tussen de pann en het doosje te zetten en te gaan wrikken.
Soms lukt dit (bijvoorbeeld bij de MNY e/s), soms niet en dan vernaggel je je poeders.
Een andere methode is het lijmlaagje smelten waar de pann mee in de verpakking gelijmt is. Doe een stukje bakpapier op de onderste ijzer van je stijltang (Ik zette de mijne op 230 graden, de hoogste temperatuur), en zet het doosje er open op (met de verpakking, waar vaak een sticker zit, naar beneden op de plaat). Wrijf even over de ijzers heen (laat hem niet te lang op één plek staan), en probeer nogmaals te wrikken met het schaartje. Het kan ook zijn dat er een gaatje in het plastic zit, onder het stickertje. Hier kun je, met bijvoorbeeld een breinaald, even inprikken om de pann los te krijgen van de verpakking.

Photobucket

Het kan dus zijn dat je oogschaduws breken. Ik had dit zelf met 4 stuks (heb ze daarna wel weer gepressed met alcohol), toen ben ik eerst opgehouden met depotten. Er moet dus nog een rits gedaan worden, waarvan ik vrees dat ze ook breken wanneer ik ga wrikken. Daar moet ik dus even goed de tijd voor gaan nemen. De pannetjes buigen ook redelijk snel om, da's wel jammer! Voorzichtig aan, dus!

Om de panns magnetische te maken, plak je een stukje magneet-tape achterop de pann (niet op het blik!). De magnetische kracht is niet heel sterk, maar sterk genoeg om de panns vast te houden wanneer je het blik, open natuurlijk, op de kop houdt.
Over het stukje tape bracht ik, net als Marjolein, een stukje etiket aan met de naam en het merk van de oogschaduw.
Easy does it, wanneer je geduld hebt, that is! :P Ik heb er momenteel e/s in van MNY, Catrice, Etos, Oriflame Quad en Essence. Ik heb nu al meer van deze kleuren gebruikt als wanneer ze gewoon los liggen te verbleken in mijn stash-bakje! I love it! Nu nog afmaken... Haha!

Binnenkort laat ik zien hoe je een gebroken e/s weer gemakkelijk heel kunt maken. Stay tuned! ;)

Is zo'n homemade Z-Palette wat voor jou?

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is niks voor mij. Ik heb geen losse oogschaduws. Maar ik vind het wel uber creatief. Leuk gedaan.
Liefs, xx

Marjolein zei

Ziet er al leuk uit, ik vind het zo leuk om de oogschaduws te schuiven en te rangschikken! Al is het breken van oogschaduws echt zo zonde :(

Jorna zei

@Marjolein; Pure hel is dat ja! :( Steeds in de weer met alcohol. Bah! De ene gaat makkelijker dan de andere. Vind het ook te gek om ze mooi op kleur en vorm te sorteren! :P

Anoniem zei

Oh ziet er mooi uit!
Maarjah, ik vind het dekn ik een rotklusje om te depotten.

Jorna zei

En een rotklusje it is! :P

Keerthana zei

Handig artikel! Je hebt mij ook geinspireerd om een eigen palette te gaan maken. Ik vind het zelf ook lastig om mono oogschaduws te organiseren in mijn la dus dit is wel een fijne en goedkope oplossing. Het potloden blik heb ik al, nu de magneettape nog!